Utveda Samfällighetsförening

Föreningens officiella hemsida

Nytt nyhetsbrev från styrelsen

Nu finns UtvedaNytt 2/2026 att läsa. I nyhetsbrevet berättar styrelsen bland annat om det senaste arbetet i pumphuset, vattenläget inför sommaren, vad som är klart sedan förra utskicket och vad som är på gång i området.

Vi påminner också om medlemsenkäten och hoppas att så många som möjligt vill fylla i den. Era synpunkter är viktiga i arbetet med att göra Utveda ännu trivsammare.

Styrelsen finns på plats vid anslagstavlan den 11 juli kl. 10–12 för frågor, samtal och idéer.

Läs nyhetsbrevet här >>

Trevlig läsning och glad midsommar!

Vi vill gärna höra dina tankar

Styrelsen i Utveda samfällighetsförening vill gärna ta del av medlemmarnas upplevelser, idéer och synpunkter kring hur styrelsearbetet fungerar idag och hur vi tillsammans kan utveckla föreningen framåt.

Din röst är viktig. Genom att svara på enkäten hjälper du oss att förstå vad som fungerar bra, vad som kan bli bättre och vilka frågor som bör prioriteras framöver. Det tar bara några minuter att besvara enkäten, och dina svar är anonyma.

Tack för att du tar dig tid att bidra till ett öppet, inkluderande och välfungerande föreningsarbete.

Svara på enkäten här >>

Årets första Utveda Nytt 1/2026

Nu finns årets första Utveda Nytt från styrelsen att läsa. I nyhetsbrevet finns information om vad som är klart hittills, vad som är på gång, samt viktiga påminnelser kring bland annat vattenförbrukning och kommande arbeten i pumphuset.

Läs nyhetsbrevet här >>

Har ni frågor eller synpunkter är ni varmt välkomna att kontakta styrelsen via utveda@gmail.com.

Vänliga hälsningar,
Styrelsen

Planerat underhåll i pumphuset 9–11 juni

Under tisdag, onsdag och torsdag den 9–11 juni kommer planerat underhåll att utföras i pumphuset.

I samband med arbetet kan vattenavstängningar förekomma dagtid under dessa dagar. Vi ber därför alla att ha viss beredskap för tillfälliga avbrott i vattenleveransen.

Vi uppmanar också till sparsam vattenförbrukning under perioden, så att arbetet kan genomföras så smidigt som möjligt.

Tack för visad förståelse.

Viktig information om vattenförbrukningen

Vi vill uppmana alla medlemmar att vara extra sparsamma med vattnet tills vidare.

Vattenproduktionen är just nu för låg för att möta den normala förbrukningen i föreningen. För att säkerställa att vattnet räcker till de mest nödvändiga behoven kan det därför bli aktuellt att stänga av vattnet under nattetid. Om så behövs, kommer mer information om natt och tid.

Vi ber alla att hjälpa till genom att minska sin vattenförbrukning så mycket som möjligt. Undvik all icke nödvändig vattenanvändning.

Underhåll av pumpar och borrhål är beställt. Vi har i dagsläget ännu inte fått något datum för när arbetet kommer att utföras, men vi återkommer med mer information så snart vi vet mer.

Tack för visad förståelse och för att vi hjälps åt att spara på vattnet.

Risinsamling åter tillåtet vid sundet

Det är nu åter tillåtet för boende i Utveda samfällighetsförening att lämna ris vid Utveda hamnväg på sträckan ned mot parkeringen vid sundet.

Det som får lämnas är ris och mindre grenar, max 600 mm ner till kvistar. Observera att riset inte får innehålla jord, sten, stubbar eller annat material. Riset säljs vidare för att flisas och användas som bränsle i fjärrvärmeverk, och därför ställs tydliga krav på att materialet är rent.

För att hämtningen ska fungera är det viktigt att riset läggs på höjden inom det markerade området, och inte sprids ut längs vägen. Ris som ligger underst i utspridda högar, särskilt om det legat länge direkt på marken, riskerar att inte kunna flisas och kommer då inte att hämtas.

Området där riset ska läggas är markerat med två stolpar med pilar. När högen blir för hög kommer området att utökas efter hand.

Vi ber alla att hjälpas åt och följa anvisningarna, så att vi även framöver kan ha möjlighet att lämna ris inom området.

Tack för hjälpen!

Markerat område där ris får lämnas
« Äldre inlägg